Digna ontmoet Frank de Geus

Elke maand gaat onze redacteur Digna van den Broek in gesprek met een vrijwilliger van onze club. Frank de Geus van het wedstrijdsecretariaat is dit keer haar gesprekspartner.

'Ik vind het belangrijk om ‘thuis te geven’ bij de club waar mijn kinderen sporten’

Profiel
Leeftijd: 48
Partner: Mireille
Kinderen: Anne (16) en Eveline (14)
Werkt als: adviseur logistiek bij Brabant Water
Hockeyervaring: geen

Hoe lang ben jij al #altijdthuis op de club?
Ik ben sinds juni 2014 actief als vrijwilliger bij de club.

Wat doe je precies?
Samen met drie anderen zorg ik voor het wedstrijdsecretariaat van de junioren. Per week zijn er tussen 40 tot 50 mini- en jeugdwedstrijden in te delen. Het wedstrijdsecretariaat zorgt voor het inplannen van de velden en de scheidsrechters. Welk team speelt waar op welke tijd en hoe plannen we het zo in dat de oudere jeugd de jongere jeugdtallen kan fluiten? Bij de eerstelijnsteams wordt er altijd door volwassenen gefloten. De overige jeugd wordt door oudere jeugd of door ouders gefloten. Degene die fluit heeft altijd een kaart nodig. Die kun je krijgen door de scheidsrechterscursus te volgen via e-learning. Slaag je voor het examen, dan krijg je een kaart (pasje) en word je geregistreerd als scheidsrechter.

Hoe doe je dat dan?
We hebben het zo verdeeld dat we om de beurt verantwoordelijk zijn voor het indelen van een wedstrijddag. Dus eenmaal per vier weken zorg ik ervoor dat het voor een zaterdag allemaal geregeld wordt. We werken vanuit huis en documenteren alles zo dat de informatie onderling beschikbaar is.
Het indelen is op papier goed te doen, maar de praktijk is weerbarstiger. Ondanks dat iedereen ruim op tijd weet wanneer hij/zij aan de beurt is, krijg je regelmatig afmeldingen van de jongere scheidsrechters. Ik geef dan aan dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor het regelen van iemand anders.
Voor het indelen van volwassen scheidsrechters put ik uit een vaste poule van ouders. Dat is heel fijn, maar ook dat valt niet altijd mee. Mensen hebben ook andere verplichtingen in het weekend. Uiteindelijk worden alle wedstrijden gespeeld en staan er altijd wel twee scheidsen op het veld.

Daar ben je zeker wel veel tijd mee kwijt?
Het kost me eens in de vier weken tussen de acht en tien uur.

Wat maakt het leuk om dit te doen? Leukste ervaring?
Dat ik me zo inzet voor de club heeft ook te maken met plichtsbesef. Ik voel me verantwoordelijk om mijn aandeel te leveren bij de club waar m’n kinderen sporten. Het is vooral leuk als de indeling snel te maken is en iedereen goed meewerkt. Het is ook fijn als mensen zich realiseren wat je ervoor doet om het allemaal rond te maken en daar dan ook rekening mee houden.

Wat maakt de club jouw #altijdthuis?
#altijdthuis is een mooi motto dat op een goede manier wordt uitgedragen in de club. Ik vind het belangrijk om ‘thuis te geven’ bij de club waar mijn kinderen sporten.

Ook vrijwilliger worden bij MHC Rosmalen? Geef #altijdthuis en stuur een e-mail naar [email protected]. We kunnen je hulp heel goed gebruiken, ook als je geen hockeyervaring hebt!